söndag 11 maj 2008

Födelsedag med mera...

Jaha, då har man blivit ett år äldre igen (igår)... 
Undrar varför man säger så den dagen fyller år? Jag menar man blir ju inte ett år äldre bara så där, det är ju jämfört med samma dag på året, i fjol det avser. Men det säger man ju inte.
Hmmmm... det tål att tänkas på. Kanske nån språkprofessor eller så kan förklara för mig.

Nåväl jag är nu en femfemma och det är inte nåt som klingar bra i mina öron. När jag var barn betydde det att man var en tok, idiot, efterbliven osv. Jaja, jag vet att jag inte behöver säga att jag blivit en femfemma, men nu tycker jag bara att det är en kul grej. :-)

Snacka om underbar helg vi haft med högsommarvärme bara för min skull! I går lördag, gick jag en promenad på 3,5 timme. Helt underbart att gå runt Brunnsviken. Stannade till och solade på några ställen efter vägen. Hade med mig vatten, läsk och mackor. Njöt som en tok av det hela. Sen när jag väl kommit hem till Solna igen, gick jag på en grekisk kolgillsrestaurang här i centrum. Unnade mig att käka Sovlaki, Tzatziki och drack grekiskt öl. Den grekiska musiken i bakgrunden tog mig till Grekland för ett ögonblick. Värmen i luften och allt detta, var som en lisa för själen. Gissa om jag längtar till slutet av juni, när jag sticker till Rhodos en vecka...

Idag hände det saker också minsann. Bestämde mig för att ta mig till Fredells, i Sickla för att köpa mig 4 ben till en bordsskiva jag har. Detta för att det runda köksbordet är för stort och tar för mycket plats. Åkte till Skanstull, sen gick jag via Hammarby Sjöstad dit. För jag ville återse min gamla hemtrakter (flyttade 1/3). Gick förbi gården jag bodde på och såg till min glädje att växterna jag lämnade till han som flyttade in i min lägenhet, stod på balkongen så prydligt. det roliga var att han ställt dem på samma ställen också, både på balkongdelen och loftgången. Kul tyckte jag.

Nåväl jag kom till Fredells och hittade ben till bordet. Plockade åt mig 4 stycken och bad dem tejpa ihop för jag skulle ju gå och sen åka kommunalt. Mycket enklare att bära när de hänger i hop så att säga. Gick tillbaka via Hammarby Sjöstad till Skanstull, bärandes på dessa ben i metall. Värmen gjorde att jag svettades i händerna och de gled hela tiden. Fick byta grepp flera gånger under promenaden. Stannade till vid ett, hör och häpna, grekisk snabbmatsställe, där jag åt en Gyropita. Glad i hågen fortsatte jag promenaden, när jag kom till Tegelbacken, orkade jag inte bära längre utan tog 3:ans buss till Karolinska där jag bytte till 506 som går till centrum. Det var skönt att slippa bära mera. Innan jag gick hem med packningen, tog jag vägen förbi Clas Olson för att köpa en fläkt också.

Väl hemkommen skulle jag ta i tu med bordet. Ställde ner benen brevid bordet jag har. Vad tror ni visar sig? Just det, fel längd på benen... Hade köpt 90 cm istället för 70. Första tanken var, jag tar dem i alla fall. Sen kom förnuftet in i bilden och talade om för mig att om jag nu tycker att det bord jag har, som är 74 cm är för högt, hur ska det då inte bli med ett som är 90? Köpa nya höga stolar? Nej det är inte aktuellt. Vad göra. Jo jag bestämde mig för att åka dit innan jobbet i morgon för att byta, men insåg att det var inte nån bra ide heller. 

Kollade på nätet hur länge de hade öppet. 1,5 timme till, det borde jag väl hinna med. Kollade med SL hur jag skulle åka enklast och snabbast. Tog min packning, gick ner i tunnelbanan och drog iväg. Bytte så småningom buss vid Slussen till en av Nacka bussarna. Frågade om den stannade vid Sickla Allé vilket den gjorde. Skönt tänkte jag, för då är det bara 100 meter till Fredells. Men vad händer, Sickla station säger rösten, jag far upp och kastar mig av bussen, det är ju på fel sida av köpkvarteret fick jag för mig. När jag börjar gå, ser jag hur bussen fortsätter och svänger i rondellen vid Sickla Allé, där jag skulle ha klivit av. Det var bara att traska med den tunga bördan igen.

Nåväl jag fick tag på rätta längden av benen, hemresan gick bra och jag har nu monterat dem på skivan. Upptäcker att det är ett ganska vingligt bord jag har... 

Suckar bara och ler åt mig själv. Detta är Thobbe i ett nötskal. Tror mig veta allt utan att kolla upp ordentligt först. Jag tycks aldrig bli fullärd på detta med att tänka två gånger innan jag handlar. Följden blir att Ikea nog kommer att få ett besök av mig relativt snart för inköp av ett nytt bord i rätt höjd och storlek, men tillhörande stolar. Detta borde jag gjort redan från början, men tror mig vara smart och kunna ordna själv. När ska jag inse att nån hantverkare blir jag aldrig. MEN, jag är rätt nöjd med mig själv ändå, för jag har ett hjärta av guld och vet att dela med mig av mina äventyr för att glädja min omgivning.

Tack för att du orkat läsa hela bloggen, det ska du banne mig ha en eloge för!

1 kommentar:

Anonym sa...

Först och främst ett stort grattis i efterskott till dig.
Och vilken resa du var med om för att få rätt ben... skrattar.
Hoppas att din födelsedag var bra och man firar ju för att man fått förmånen att vandra på vår planet ytterligare ett år

kram från Chrille