lördag 1 augusti 2009

Baksugen på lördagskvällen...

Fick så vansinnig lust att baka vid 8 tiden på lördagskvällen. Kunde inte motstå. Medan jag stor där och gjorde degen kom en massa minnen tillbaka till mig. Tänkte tillbaka till när jag bodde på Frösön och hade två systrar som grannar. Herregud så mycket kul vi hade ihop. Vi bakade tillsammans, vi fixade middagar tillsammans osv. En gång i månaden hade vi en festmiddag. En av oss gjorde förrätten, en annan huvudrätten och den tredje efterrätten. Tanken var att vi skulle testa nya recept, men att vi inte skulle tala om för de andra vad vi gjorde. Vi samlades hos den som gjorde huvudrätten och detta alternerades från gång till gång. Det var jättespännande att se vilka kulinariska rätter som skapades...
Till julen bakade vi tillsammans också, på så vis fick vi många sorter, men inte överflöd av varje sort eftersom vi delade på 3. Då slapp man slänga gamla kakor efter jul. Jaa, tänk vilka minnen som kommer fram när jag började göra degen till mina Pepparnötter som jag ville baka ikväll, mina favoritkakor. Egentligen tycker jag det är roligare att baka än att käka upp dem! De på jobbet blir säkert glada över en kaka till kaffe
t på måndag. Det är jag det, bakar och tar med till jobbet. Brukar baka pepparkakor till jul, svär och håller på medan jag gör dem, för det blir så många, men det måste bakas annars blir det inte jul i mitt hem. Att halvera receptet är inte att tänka på, man ska göra hela. heheehe


Inga kommentarer: