lördag 27 februari 2010

Ändrade vanor ger framgång

Förr kunde jag aldrig njuta av en lösgodisbit. Var alltid avundsjuk på de som köpte 10 bitar lösgodis, i en stor påse. Själv köpte minst ett halvt kilo åt gången. Sen kunde man se dessa varelser (de kunde ju inte vara människor med det beteendet) ta en (1) godisbit, stoppa den långsamt in i munnen. Varje rörelse gick i ultrarapid innan de la godiset på tungan. Därefter kom ett skimmer över dem, ett självlysande sådant. Det glimmade och sken och deras njutning var himmelsk. Hur bar de sig åt.

Själv tog jag mitt halvtkilo, slet bort överflödigt papper av påsen för att lättare komma åt gosakerna. Här var det inte fråga om en bit i taget inte. Minst 10 men oftare 20, munnen skulle ju fyllas till bristningsgränsen så klart, tugga och svälj, tugga ännu mer och svälj så det fanns plats för påfyllning. Efter en kvart, var nog påsen tom, som oftast. Vad hände? Jo det stod mig upp i halsen och jag svor på att aldrig mer. Hur länge den känsla höll i sig? Ja kanske 10-15 minuter på sin höjd, sen kom suget tillbaka.

Har förstått nu, att egentligen var jag inte sugen på det söta, det var ett tvångsbeteende enbart. Var ju van att vräka i mig godis. Hade min rutt i affären och den inkluderade givetvis godisdisken, där händerna sträckte sig efter chokladen, Ahlgrens bilar, Daim eller vad det nu var som fanns tillhands, utan att jag tänkte på att jag skulle köpa det.

Idag, när jag går in på affären och handlar, går jag förbi godisdisken. Ja, helt rätt jag går FÖRBI. De första veckorna efter att jag började med GI, levde ju händerna sitt liv och sträckte sig efter godiset och det krävdes viljestyrka att dra tillbaka handen kan jag lova. Fick kämpa som en galning. Får äta 2 rutor 70-procentig choklad per dag med min kosthållning. Det räcker oftast med 1. Bryter sönder den i mindre bitar och lägger dem på tungan så de får smälta och jag njuter så det strålar omkring mig av njutning. Varje liten smula är som en sagolik upplevelse i sig som inte går att beskriva. Är så otroligt tacksam över att jag blivit en av dessa varelser som kan njuta av EN (1) godisbit i taget. Fast jag äter enbart min choklad...

Inga kommentarer: