söndag 17 januari 2010

Första veckan avklarad...


Då har jag ätit GI-kost en vecka och det känns helt underbart. Jag äter som aldrig förr både gott och mycket. Den som tror att följa Gi-konceptet är en uppoffring får allt tänka om. Det är det inte. Enligt det program jag följer får jag inte äta kolhydrater de första två veckorna. Kan förlänga det om jag känner för det. Sen får jag äta lite av det nångång ibland. Dock inte dagligen och det gjorde jag ju inte förr heller.


Det som är den stora grejen för min del är att jag måste planera mina inköp. Det håller liksom inte att titta in i kylskåpet och upptäcka att det inte finns grönsaker, eller proteiner. Förr kunde jag ta några mackor till middag, bara jag fick nåt i magen. Nu kan jag inte misshandla kroppen på det sättet. Måste äta rätt och det bästa är ju att jag känner det är rätt för mig. Men som sagt det är en omställning att lära sig planering vad gäller mathållningen.


Har upptäckt hur invanda beteenden kan styra ens liv. Till ex när jag handlar, ser jag liksom inte vad jag handlar, det går på rutin. Vet vilka hyllor jag ska plocka ifrån. En dag förra veckan gick jag förbi godishyllan, nåt jag inte brukar göra varje gång jag handlar, men ibland. Nåväl, jag såg högerhanden sträcka sig fram för att ta en Schweizernöt. Om ni har sett filmen Mannen som slutade röka med Gösta Ekman, kan ni se framför er hur jag får dra tillbaka handen från chokladen. Gjorde en kompromiss, tog en chokladkaka med 70% kakao i, det får jag nämligen äta 2 rutor av per dag om jag vill. Det blir som en belöning.


Så till de goda nyheterna av veckan: Minus 4,5 kilo och 3 cm runt midjan. Känner mig verkligen nöjd över det resultatet och väldigt stolt!


Bara 5 månader drygt, kvar till målet. Det ska gå, det ska jag se till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Önskar dig lycka till