tisdag 17 februari 2009

Intressant med människor....

Har alltid varit intresserad av att iaktta människor, lyssna, lära och kolla in beteenden. Jösses vad man kan lära sig mycket av sånt...

Det som förundrar mig mest är folks inställning till andra. Att man anser sig själv vara den enda som kan tänka och veta hur saker och ting ska vara. Eller att se ner på andra. Ett exempel är att på vårt jobb hade vi en firma som skötte matlagning, både till frukost och lunch. Dessa underbara tjejer och killar gjorde allt för att vi skulle trivas och må bra. De plockade undan disken som folk lämnade på de mest underliga ställen, de såg till att det alltid fanns kaffe i bryggaren osv. Nu är dessa människor borta från vår arbetsplats och vi får fixa vår mathållning själv. Dessutom får vi alla hjälpas åt att brygga kaffet och ställa disken i diskmaskinen och även tömma densamme efter att den diskat klart.

De flesta sköter sig, men det finns de som ställer disken i diskhon i stället, som tar den sista skvätten kaffe utan att sätta på en ny kanna. Tror dessa människor att disken hoppar in i maskinen själv eller att kaffet brygger sig självt? Nej, jag är övertygad om att de inte tänker i de banorna. Om de överhuvudtaget tänker så är det nog att det där fixar nån annan, det är inte mitt jobb. Det lustiga är ju att det inte är någon annan som har mer ansvar för att det funkar heller. Vi är ju alla ansvariga.

Kan berätta om en kommentar som fälldes i köket medan kökspersonalen jobbade kvar. En av kollegorna ställde sin kaffekopp på ett bord. Någon fällde en kommentar om att diskmaskinen står där borta. Svaret blev: Vi har folk som är anställda för att ta hand om detta....

Numera bara ler jag åt sånt beteende, att man bara har sån brist på respekt för andra att man inte ens kan hjälpas åt hålla ordning på en diskbänk eller se till att det fixas en kanna kaffe, är ju beklagligt och jag tycker verkligen synd om dessa stackars människor. De har verkligen inte lärt sig något som helst av livet, ännu mindre om att vara rädd om sina medmänniskor.

Kommer att fortsätta plocka bort både min egen disk och andras från bänken, kommer även att brygga nytt kaffe när det är slut, medveten om att jag gjort vad jag kan för att göra det trivsamt omkring mig.

Inga kommentarer: