tisdag 26 maj 2009

Livets villervalla




Tillhör de som oftast sover mellan 3-5 timmar normalt sett, men ibland längre. Natten till igår sov jag cirka 3 timmar totalt. Det vore helt OK, bara jag slapp vakna flera gånger under tiden kan jag tycka. I natt däremot sov jag nästan 7 timmar och vad jag vet vaknade jag bara en gång.

Igår, var jag rätt pigg hela dagen på jobbet, lite seg framåt eftermiddan var jag väl, men i stort sett som vanligt. På kvällen kändes det OK också så det blev inte sängen förrän efter 11. Då borde jag ju känna mig utvilad idag. Tror du jag var det?

Faktiskt var det rätt OK. Det roliga var att jag var väldigt effektiv idag, fick massor av trista göromål gjorda så slutresultatet blev bra i alla fall.

Det som är underbart mitt i allt detta är att jag slutat oroa mig om jag bara sover 3 timmar en natt eller 4 på raken. När jag ligger där på natten och vrider och vänder mig, försöker jag koncentrera mig på andningen, Lugna andetag in genom näsan och lugna andetag ut genom munnen. Detta hjälper mig att slappna av i kroppen och den får den vila den behöver. Hjärnan klarar sig alltid för den kopplar ju ändå alrig av helt och hållet. Genom att koncentrera mig på andningen behöver inte hjärnan medvetet jobba med dagens problemlösningar eller det kreativa tänkandet- Alltså får även den en stunds vila på nåt sätt.

Underbart också att bli medveten om hur jag förhåller mig till situationen idag jämfört med förr. Blev hispig om jag inte kunde sova på natten, sen grinig på dagen. Numera tycker jag att det inte förhåller sig så. Visst tröskeln är lägre innan irritationen kommer fram, MEN det som händer är att jag tänker till en gång extra innan munnen talar och i de flesta fall lyckas ett utbrott att bli stoppat. Det känns toppen.

Snart dags att förska sova en hel natt igen, eller så blir det inte det. Tur att jag har mitt Sudoku att ta till. :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

vilka fina bilder